The Role of ICT indices in Tourism Demand of Iran (The FMOLS Co-integrating Approach)

Document Type: Research Paper

Author

Department of Economics, Kharazmi University, Tehran, Iran.

Abstract

The ICT is one of the main determinant factors of e-commerce industry such as tourism industry in developing countries like Iran. For this purpose, the main objective of this paper is to investigate the long-run relationship between ICT indices such as internet users, government expenditures on ICT to the GDP and mobile cellular in Iranian economy during the 1976-2014. The empirical model has been estimated by applying FMOLS co-integrating method as a sophisticated econometric methodology. The results of empirical results indicate that there is a long-run relationship between ICT indices and tourism demand indicators like number of tourist arrival in Iran. Moreover, the other explanatory variables such as living cost, real exchange rate and behavioral habit have negative and positive effects on the tourism demand respectively. The investment of government in ICT indices such as improving the share of ICT expenditures in GDP and enhancing the ICT quality are the important policy implications of this study

Keywords


Article Title [Persian]

نقش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات در تقاضای گردشگری ایران: کاربرد همجمعی FMOLS

Author [Persian]

  • مجید فشاری
گروه اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Abstract [Persian]

فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده بخش­های اقتصادی مرتبط با تجارت الکترونیک و به‌ویژه صنعت گردشگری در کشورهای درحال‌توسعه همانند ایران است. برای این منظور، هدف اصلی این مطالعه، بررسی ارتباط کوتاه­مدت و درازمدت بین شاخص­های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) مانند کاربران اینترنت، نسبت مخارج صرف شده دولت بر فناوری اطلاعات و ارتباطات به تولید ناخالص داخلی حقیقی و تعداد مشترکین تلفن همراه در اقتصاد ایران طی سال­های 1373-1394 است. برای نیل به این هدف، الگوی تجربی تحقیق به روش هم جمعی حداقل مربعات اصلاح­شده برآورد شده است. نتایج تخمین الگو دلالت بر وجود یک رابطه تعادلی درازمدت بین شاخص­های فناوری اطلاعات و ارتباطات و تعداد گردشگران واردشده به کشور به‌عنوان متغیر جایگزین برای تقاضای گردشگری داشته و متغیرهای توضیحی هزینه­های زندگی در کشور مقصد، نرخ واقعی ارز و عادت رفتاری به ترتیب تأثیر منفی و اثر مثبت و معنی­دار بر تقاضای گردشگری ایران در دوره زمانی موردمطالعه دارند؛ بنابراین سرمایه­گذاری دولت در شاخص­های فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند بهبود نسبت هزینه­های صرف شده در بخش ICT و نیز ارتقای کیفیت آن ازجمله مهم‌ترین پیشنهادهای سیاستی برگرفته از نتایج این پژوهش برای سیاست‌گذاران اقتصادی است.

Keywords [Persian]

  • شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • تقاضای گردشگری
  • ایران
  • رهیافت همجمعی حداقل مربعات اصلاح‌شده