Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Economics, , Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 CEO Consultant, Bank Tosse Taavon, Tehran, Iran.

Abstract

A model of consumer behavior has been formulated by using an additive utility function and the hedonic pricing approach, in a virtual market. Since, there is a time lag between ordering and purchasing products (goods and services) online and receiving them, it means the consumer makes decision under uncertainty. The level of satisfaction with products with distinctive characteristics is described by the probability vector of their expected quality. Consumer choice, as well as interpretation of the equilibrium, is derived from a mathematical process. The results show that hedonic pricing which indicates willingness to pay is affected by probabilities of the expected quality or satisfaction with product characteristics. In addition, the expected marginal rate of substitution for every two characteristics of the product equals to the ratio for probabilities of the expected quality of them.

Keywords

Article Title [Persian]

قیمت گذاری هدانیک در شرایط نااطمینانی: یک الگوی نظری رفتار مصرف‌کننده

Authors [Persian]

  • یگانه موسوی جهرمی 1
  • ارغوان فرزین معتمد 2

1 گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 مشاور مدیر عامل، بانک توسعه تعاون، تهران، ایران.

Abstract [Persian]

رفتار مصرف‌کننده در قالب یک تابع مطلوبیت جمع‌پذیر با رهیافت قیمت‌گذاری هدانیک، در بازار مجازی فرمول بندی شده است. از آنجا که بین سفارش و خرید برخط محصولات (کالاها و خدمات) و وصول آنها وقفه زمانی وجود دارد، لذا مصرف کننده در شرایط نااطمینانی تصمیم می‌گیرد.  سطح رضایت خاطر از محصولات دارای مشخصه‌های مختلف، با توجه به بردار احتمال مربوط به کیفیت مورد انتظار آن مشخصه‌ها، توصیف می‌شود. انتخاب مصرف کننده و نیز تفسیر تعادل، از یک فرایند ریاضی حاصل می شود. نتایج نشان می‌دهد قیمت‌گذاری هدانیک که بر تمایل به پرداخت دلالت دارد، تحت تاثیر احتمالات مربوط به کیفیت انتظاری یا رضایت انتظاری مشخصه‌های محصول است. به علاوه، نرخ نهایی جانشینی انتظاری هر جفت از مشخصه‌های محصول برابر با نسبت احتمال مربوط به کیفیت (رضایت) مورد انتظار آنها است.

Keywords [Persian]

  • قیمت‌گذاری هدانیک
  • نااطمینانی
  • رفتار مصرف‌کننده
  • نرخ نهایی جانشینی
References
 Bijari, P., & Lanier, B. (2005). Demand estimation with heterogeneous consumers and unobserved product characteristics: A Hedonic approach. Journal of Political Economy, 113 (6), 1239-1275
Chen, C. F., & Rothschild, R. (2010). An application of hedonic pricing analysis to the case of hotel rooms in Taipei.  Tourism Economics: The Business and Finance of Tourism and Recreation, 16 (3), 685-694.
Espinet, J. M., Saez, M., Coenders, G., & Fluiva, M. (2003). Effect on prices of the attributes of holiday hotels: A Hedonic price approach. Tourism Economics, 9, 165–177.
Henderson, J. M., & Quandt, R. E. (1980). Microeconomic Theory: A Mathe-matical Approach, McGraw-Hill, Third Edition.
Kask, S. B., & Maani, S. A. (May 1992). Uncertainty, information and Hedonic pricing. Land Economics, 68 (2), 170-184.
Monty, B., & Skidmore, M. (2003). Hedonic pricing and willingness to pay for bed and breakfast amenities in Southeast Wisconsin. Journal of Travel Research, 42, 195–199.
Rosen, S. (1974). Hedonic prices and implicit markets: Product differentiation in pure competition. Journal of Political Economy, 82 (1), 34-55.
Thrane, C. (2007). Examining the determinants of room rates for hotels in capital cities: The Oslo experience. Journal of Revenue and Pricing Management, 5, 315–323.
White, P. J., & Mulligan, G. F. (2002). Hedonic estimates of lodging rates in the four corners regions. The Professional Geographer, 54, 533–543.
Yang, Z. (2001). An application of the Hedonic price model with uncertain attribute- The case of the people's republic of China. Property Management, 19 (1), 50-63.