Using Hedonic Prices to Estimate Quality Changes concerning Iranian Automobile Market

Document Type: Research Paper

Authors

1 Professor of Economics in Semnan University

2 M.A. Student

Abstract

Abstract
This paper sketches a model of product differentiation according to the hedonic hypothesis that is based on the theory of consumer behavior of Lancaster (1971). Lancaster suggested that utility is derived from the characteristics of the good and not the good itself. Thus, from the perception of the consumer, every characteristic has a price. This is the hedonic (or implicit) price. We have estimated implicit price and quality changes of Iranian car market for the years 2005 to 2010. The empirical results indicate that during this period the safety variables (types of airbags and brakes) have been the most important variables affecting the price of automobile, and also the changes in the quality of new automobiles sold in Iran have been responsible for price increases of about 47% during this period.  
 

Keywords


Article Title [Persian]

استفاده از قیمت‌های هدانیک برای برآورد تغییرات کیفیت در بازار خودروی ایران

Authors [Persian]

  • اسماعیل ابونوری 1
  • علی رضوانی 2
1 استاد اقتصاد دانشگاه سمنان
Abstract [Persian]

چکیده:
این مقاله بر مبنای نظریه رفتار مصرف کننده لنکستر (1971) مدلی از تفاوت‌های محصول را براساس فرضیه هدانیک ارایه می‌کند. لنکستر مطرح ساخت که مطلوبیت از ویژگی‌های کالا و نه از خود کالا حاصل می‌شود. بنابراین، از دیدگاه مصرف کننده هر ویژگی دارای قیمتی است. این همان قیمت هدانیک (یا ضمنی) است. ما قیمت ضمنی و تغییرات کیفیت در بازار خودروی ایران را برای سالهای 2005 و 2010 برآورد نمودیم. نتایج تجربی نشان میدهد که در این دوره متغیرهای امنیت (انواع کیسه‌های هوا و ترمزها) مهمترین متغیرهای اثرگذار بر قیمت اتومبیل بوده است و همچنین تغییرات در کیفیت اتومبیل‌های جدید فروخته شده در ایران دلایلی برای افزایش‌های حدود 47 درصدی قیمت در آن دوره بوده است.

Keywords [Persian]

  • واژه‌های کلیدی: بازار خودرو ایران
  • قیمت هدانیک
  • تغییرات کیفیت طبقه‌بندی JEL: D11
  • L62