Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Economics, University of Ilorin, Ilorin, Nigeria

2 Department of Economics, University of Lagos, Lagos, Nigeria

Abstract

Transport Infrastructural Development, specifically, road transport infrastructure has been argued to play an important role in the growth of economic activities. In this way, countries all over the world, Sub-Sahara African countries alike, have made critical efforts to improve the quality of this infrastructure. However, the results of these efforts have not been felt much in Sub-Sahara African countries. The quality of road networks in Sub-Sahara African countries is relatively low to countries of other regions of the world. This has motivated this study to investigate the factors that determine the quality of road infrastructure, particularly, the role of fiscal transparency. The panel ARDL method, with a focus on its pooled-mean group (PMG), mean group (MG) and dynamic fixed effects (DFE) estimators was employed on the annual panel data of 34 Sub-Sahara African countries over the 2006 – 2018 periods. Also, Dumitrescu-Hurlin panel Granger non-causality were conducted to determine the casual relationship between fiscal transparency and quality of road transport infrastructure. The findings of the study revealed that more transparent fiscal activities are important to improve the quality of road transport infrastructure in Sub-Saharan Africa in the long run, with coefficient value of 0.008. More so, public debt and private investment are critical to long-run improvement in the quality of road infrastructure in the region (with coefficient values of 0.022 and 0.102 respectively). Therefore, the study recommended that better transparency of fiscal activities should be strengthened in these countries to achieve better quality of road transport infrastructure.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

نقش شفافیت مالی در کیفیت زیرساخت حمل و نقل جاده ای در جنوب صحرای آفریقا

Authors [Persian]

  • احمد تارووره یاکوبو 1
  • اسماعیل آرمو محمد 2

1 بخش اقتصاد، دانشگاه ایلورین، ایلورین، نیجریه

2 بخش اقتصاد، دانشگاه لاگوس، لاگوس، نیجریه

Abstract [Persian]

توسعه زیرساخت های حمل و نقل، به ویژه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای نقش مهمی در رشد فعالیت های اقتصادی ایفا می کند. به همین دلیل، کشورهای سراسر جهان، کشورهای آفریقای جنوبی و صحرای آفریقا، تلاش­های زیادی برای بهبود کیفیت این زیرساخت انجام داده اند. با این حال، نتایج این تلاش ها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا چندان محسوس نبوده است. کیفیت شبکه های جاده ای در کشورهای جنوب صحرای آفریقا نسبت به سایر مناطق جهان نسبتاً پایین است. این مساله، ضرورت بررسی عوامل تعیین کننده کیفیت زیرساخت های جاده ای، به ویژه نقش شفافیت مالی، را نشان می دهد.
 در مطالعه حاضر روش پانل ARDL ، با تمرکز بر میانگین تلفیقی گروه (PMG) ، میانگین گروه (MG) و برآورد کننده اثرات ثابت پویا (DFE) بر روی داده های پانل سالانه 34 کشور آفریقایی زیر صحرای آفریقا در طی سال­های 2006-2018 استفاده شده است. همچنین، از مدل پانل غیرعلیت Dumitrescu-Hurlin برای تعیین رابطه تصادفی بین شفافیت مالی و کیفیت زیرساخت های حمل و نقل جاده ای استفاده شده است. یافته های این مطالعه نشان داده است که فعالیت های مالی شفاف تر برای بهبود کیفیت زیرساخت های حمل و نقل جاده ای در کشورهای زیر صحرای آفریقا در بلند مدت با ارزش ضریب 008/0 مؤثر است. علاوه بر این ، بدهی عمومی و سرمایه گذاری خصوصی برای بهبود بلند مدت کیفیت زیرساخت های جاده ای در منطقه (به ترتیب با ضریب 022/0 و 102/0) بسیار مهم هستند. بنابراین، این مطالعه توصیه می کند که برای دستیابی به کیفیت بهتر زیرساخت های حمل و نقل جاده ای ، شفافیت بهتر فعالیت های مالی در این کشورها تقویت شود.

Keywords [Persian]

  • زیر ساخت حمل و نقل جاده ای
  • شفافیت مالی
  • مدل پانل خود توضیح با وقفه های توزیعی
  • جنوب صحرای آفریقا
Agarwal, S., Yadav, S. P., & Singh, S. P. (2011). DEA based estimation of the
technical efficiency of state transport undertakings in India. Opsearch, 47(3),
216-230, http://dx.doi.org/10.1007/s12597-011-0035-4.
Arvin, M. B., Pradhan, R. P., & Norman, N. R. (2015). Transportation intensity,
urbanization, economic growth, and CO2 emissions in the G-20 countries.
Utility Policy, 35, 50-66.
Cerra, V., Cuevas, A., Goes, C., Karpowicz, I., Matheson, T., Samake, I., &
Vtyurina, S. (2017). Determinants of infrastructure and its financing.
Emerging Economy Studies, 3(2), 1-14.
Cigu, E., Agheorghiesei, D. T., Gavriluta, A. F., & Toader, E. (2018). Transport
infrastructure development, public performance and long-run economic
growth: A case study for the Eu-28 countries. Sustainability, 11(67).
Copo, A., Esquejo, M., Garcia, D., & Sarmiento, Z. (2016). A study about the
determinants of road construction in the Philippines.
Davidson, P. (1989). Growth centers and rural development. Economic
Development Review, 46-50.
Deng, T. (2013). Impacts of transport infrastructure on productivity and economic
growth: Recent advances and research challenges. Transport Review, 33(6),
686-699.
Dumitrescu, E. I., & Hurlin, C. (2012). Testing for Granger non-causality in
heterogeneous panels. Economic Modelling, 29(4), 1450-1460.
Elwakil, E., Eweda, A., & Zayed, T. (2012). Modelling the effect of various
factors on the condition of pavement marking. Structure and Infrastructure
Engineering, 10(1), 93-105.
Frangopol, D. M. (2011). Life-cycle performance, management, and optimisation
of structural systems under uncertainty: Accomplishments and challenges.
Structure and Infrastructure Engineering, 7(6), 389-413.
Gurara, D., Klyuev, V., Mwase, N., Presbitero, A., Xu, X. C., & Bannister, C.
(2017). Trends and challenges in infrastructure investment in low-income
developing countries. IMF Working Paper, WP/17/233.
Jensen, M., & Meckling, W. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior,
agency costs, and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3(4),
305-360.
Kyriacou, A. P., & Muinelo, G. L. (2019). The efficiency of transport
infrastructure investment and the role of government quality: An empirical
analysis. Transport Policy, 74, 93-102.
Lenz, N. V., Skender, H. P., & Mirkovic, P. A. (2018). The macroeconomic
effects of transport infrastructure on economic growth: The case of Central
and Eastern E.U. member states. Economic Research, 31, 1953-1964.
Liu, Q., & Luo, C. (2019). The impact of government integrity on investment
efficiency in regional transportation infrastructure in China. Susutainability,
11, 1-13.