سعید صمدی؛ مصطفی مبینی دهکردی؛ علیرضا کمالیان؛ احسان محمدزاده؛ مهدی کارنامه حقیقی
چکیده
یکی از وظایف مهم اقتصادی-اجتماعی دولت ها انجام تنظیمگری است. ادبیات تنظیمگری بر دخالت دولت در بازار به منظور تنظیم میزان تولید و توزیع یک کالا تمرکز دارد که در پی آن میتواند منجر به تعیین ساختار و قواعد حاکم بر بازار شود. بورس کالا یکی از مهمترین نهادهای تنظیمگری است که به طور متعارف با فراهم کردن یک نظام داد و ستد مناسب، شفاف ...
بیشتر
یکی از وظایف مهم اقتصادی-اجتماعی دولت ها انجام تنظیمگری است. ادبیات تنظیمگری بر دخالت دولت در بازار به منظور تنظیم میزان تولید و توزیع یک کالا تمرکز دارد که در پی آن میتواند منجر به تعیین ساختار و قواعد حاکم بر بازار شود. بورس کالا یکی از مهمترین نهادهای تنظیمگری است که به طور متعارف با فراهم کردن یک نظام داد و ستد مناسب، شفاف و قابل رصد موجب جریان تنظیمات مورد نظر دولت ها بر کالاها میشود. هدف این پژوهش آزمون نتایج تنظیمگری ورود کالاها در بورس کالای ایران است. بدینمنظور درصد افزایش قیمت 12 کالایی که در بورس کالا دادوستد میشوند با 21 کالای خارج از بورس با روش مچینگ ضریب تمایل به همراه تکنیک شعاع و پرگار و انحرافمعیار بوت استرپی مقایسه شد. نتایج بدستآمده حاکی از آن است که عرضهی محصولات در بورس کالا، موجب کاهش رشد قیمت آنها در مقایسه با کالاهای مشابه خارج از بورس شده است. ازاینرو استفاده از نهادهای تنظیمگر مانند بورس کالا میتواند موجب افزایش تولید و رفاه جامعه شود.