Authors
Department of Economics
Abstract
The main objective of this research is to evaluate the social costs of monopoly in Iranian concentrated industries during 1996-2006. Leibenstein approach has been employed to evaluate the social costs. Leibenstein believed that most monopolistic industries operate inefficiently because of being in the safe margin. Hence, he proposed that the costs of inefficiency be added to the welfare triangle. Results show that "manufacture of tobacco products, recycling, mnufacture of medical, precision and optical instruments, watches and clocks, manufacture of coke, refined petroleum products and nuclear fuel, manufacture of fabricated metal products, except machinery and equipment " have imposed the most social cost on the society due to their inefficiency and deadweight loss of the welfare triangle. The social cost that these industries imposed on the society is equal to 100.47, 54.701, 41.039, 39.509 and 31.241 percent of the sales, respectively. In other words, a social cost of 24.01 percent of the sales is imposed on consumers in Iran by the concentrated industries.
Keywords
Article Title [Persian]
ارزیابی هزینه رفاهی ناشی از انحصار در صنایع ایران: رویکرد لیبن اشتاین
Authors [Persian]
- فروغ جهان تیغ
- محمدنبی شهیکی تاش
- مصیب پهلوانی
دانشجوی دکترا
Abstract [Persian]
هدف محوری این مقاله سنجش هزینههای اجتماعی ناشی از انحصار در صنایع متمرکز ایران در طی سالهای 2002-1996 است. در این مقاله در راستای سنجش هزینه اجتماعی از رویکرد لیبناشتاین استفاده شده است. لیبن اشتاین معتقد بود که صنایع انحصاری بدلیل قرار گرفتن در حاشیه امن، در بسیاری موارد با عدم کارایی فعالیت میکنند. از این رو وی معتقد بود که علاوه بر مثلث رفاه، میبایست هزینههای ناشی از عدم کارایی صنایع انحصاری را به عنوان هزینه رفاهی قلمداد کرد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که صنایع "محصولات از توتون و تنباکو" ، "بازیافت" ، "ابزارپزشکی، اپتیکی، ابزاردقیق، ساعتهای مچی و انواع دیگر ساعت" ، "محصولات فلزی فابریکی بجز ماشین آلات و تجهیزات" بیشترین هزینه رفاهی را بدلیل ناکارآمدی و نصیب از دست رفته ناشی از مثلث رفاه به جامعه تحمیل نمودهاند که بهترتیب 47/100، 701/54، 039/41، 509/39 و 241/31 درصد فروش، هزینه رفاهی در جامعه ایجاد کردهاند. بهعبارت دیگر در حدود 01/24 فروش، هزینه رفاهی توسط صنایع متمرکز به مصرفکنندگان در جامعه تحمیل شده است.
Keywords [Persian]
- هزینه رفاهی
- انحصار
- تمرکز
- لیبن اشتاین
- مثلث رفاه
- ناکارایی
- ایران