نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش اقتصاد، دانشگاه ایلورین، ایلورین، نیجریه

2 بخش اقتصاد، دانشگاه لاگوس، لاگوس، نیجریه

چکیده

توسعه زیرساخت های حمل و نقل، به ویژه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای نقش مهمی در رشد فعالیت های اقتصادی ایفا می کند. به همین دلیل، کشورهای سراسر جهان، کشورهای آفریقای جنوبی و صحرای آفریقا، تلاش­های زیادی برای بهبود کیفیت این زیرساخت انجام داده اند. با این حال، نتایج این تلاش ها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا چندان محسوس نبوده است. کیفیت شبکه های جاده ای در کشورهای جنوب صحرای آفریقا نسبت به سایر مناطق جهان نسبتاً پایین است. این مساله، ضرورت بررسی عوامل تعیین کننده کیفیت زیرساخت های جاده ای، به ویژه نقش شفافیت مالی، را نشان می دهد.
 در مطالعه حاضر روش پانل ARDL ، با تمرکز بر میانگین تلفیقی گروه (PMG) ، میانگین گروه (MG) و برآورد کننده اثرات ثابت پویا (DFE) بر روی داده های پانل سالانه 34 کشور آفریقایی زیر صحرای آفریقا در طی سال­های 2006-2018 استفاده شده است. همچنین، از مدل پانل غیرعلیت Dumitrescu-Hurlin برای تعیین رابطه تصادفی بین شفافیت مالی و کیفیت زیرساخت های حمل و نقل جاده ای استفاده شده است. یافته های این مطالعه نشان داده است که فعالیت های مالی شفاف تر برای بهبود کیفیت زیرساخت های حمل و نقل جاده ای در کشورهای زیر صحرای آفریقا در بلند مدت با ارزش ضریب 008/0 مؤثر است. علاوه بر این ، بدهی عمومی و سرمایه گذاری خصوصی برای بهبود بلند مدت کیفیت زیرساخت های جاده ای در منطقه (به ترتیب با ضریب 022/0 و 102/0) بسیار مهم هستند. بنابراین، این مطالعه توصیه می کند که برای دستیابی به کیفیت بهتر زیرساخت های حمل و نقل جاده ای ، شفافیت بهتر فعالیت های مالی در این کشورها تقویت شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Agarwal, S., Yadav, S. P., & Singh, S. P. (2011). DEA based estimation of the
technical efficiency of state transport undertakings in India. Opsearch, 47(3),
216-230, http://dx.doi.org/10.1007/s12597-011-0035-4.
Arvin, M. B., Pradhan, R. P., & Norman, N. R. (2015). Transportation intensity,
urbanization, economic growth, and CO2 emissions in the G-20 countries.
Utility Policy, 35, 50-66.
Cerra, V., Cuevas, A., Goes, C., Karpowicz, I., Matheson, T., Samake, I., &
Vtyurina, S. (2017). Determinants of infrastructure and its financing.
Emerging Economy Studies, 3(2), 1-14.
Cigu, E., Agheorghiesei, D. T., Gavriluta, A. F., & Toader, E. (2018). Transport
infrastructure development, public performance and long-run economic
growth: A case study for the Eu-28 countries. Sustainability, 11(67).
Copo, A., Esquejo, M., Garcia, D., & Sarmiento, Z. (2016). A study about the
determinants of road construction in the Philippines.
Davidson, P. (1989). Growth centers and rural development. Economic
Development Review, 46-50.
Deng, T. (2013). Impacts of transport infrastructure on productivity and economic
growth: Recent advances and research challenges. Transport Review, 33(6),
686-699.
Dumitrescu, E. I., & Hurlin, C. (2012). Testing for Granger non-causality in
heterogeneous panels. Economic Modelling, 29(4), 1450-1460.
Elwakil, E., Eweda, A., & Zayed, T. (2012). Modelling the effect of various
factors on the condition of pavement marking. Structure and Infrastructure
Engineering, 10(1), 93-105.
Frangopol, D. M. (2011). Life-cycle performance, management, and optimisation
of structural systems under uncertainty: Accomplishments and challenges.
Structure and Infrastructure Engineering, 7(6), 389-413.
Gurara, D., Klyuev, V., Mwase, N., Presbitero, A., Xu, X. C., & Bannister, C.
(2017). Trends and challenges in infrastructure investment in low-income
developing countries. IMF Working Paper, WP/17/233.
Jensen, M., & Meckling, W. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior,
agency costs, and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3(4),
305-360.
Kyriacou, A. P., & Muinelo, G. L. (2019). The efficiency of transport
infrastructure investment and the role of government quality: An empirical
analysis. Transport Policy, 74, 93-102.
Lenz, N. V., Skender, H. P., & Mirkovic, P. A. (2018). The macroeconomic
effects of transport infrastructure on economic growth: The case of Central
and Eastern E.U. member states. Economic Research, 31, 1953-1964.
Liu, Q., & Luo, C. (2019). The impact of government integrity on investment
efficiency in regional transportation infrastructure in China. Susutainability,
11, 1-13.