Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Department of Mathematics, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.

Abstract

Organizations enter into the international competitive markets because of different motivates such as: gaining international reputation, achieving long-term growth, increasing profitability, taking advantages of economies of scale, domestic market maturity, the intensity of competition in domestic market, governmental rules and regulations; but actually all of the companies concerns of organizations is to improve export performance. Given the sanctions on the oil industry in Iran and the lack of a comprehensive model of export performance of Iranian petroleum products, this research can help improve and develop this industry in global markets. The statistical society of this mixed research method includes Iranian Petroleum Exporters Association. According to the first qualitative research, non-probability and snowball sampling method was used in this research; for gathering information, 7 semi-structured depth interview was used. Regarding the quantitative research in the second study, probable and random sampling method was used in this research. A Likert Spectrum Questionnaire of 5-point scale was used to gather information. In the first study, after open, pivotal and selective coding and using Atlas qualitative software, recommended antecedents of Iranian oil products export performance includes: market orientation, marketing mix, company resources, and macro environmentand export performance itemsof Iranian oil products includes: financial performance, customer retention and customer satisfaction. In the second study, 19 variables with several cases and continuity domains were proposed. 57 items were used to measure structures and all 16 hypotheses were supported.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

تبیین پدیدارشناسی عوامل موثر بر اقتصاد و عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران: با رویکرد پژوهش ترکیبی

Authors [Persian]

  • زهرا مهدوی ثابت 1
  • محمدعلی عبدالوند 1
  • کامبیز حیدرزاده 1
  • محسن خون سیاوش 2

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه ریاضی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

Abstract [Persian]

صرف نظر از انگیزه ورود به بازارهای بین ­المللی، دغدغۀ اصلی سازمان­ ها بهبود عملکرد صادراتی می باشد. با توجه به جایگاه صنعت نفت در سند چشم انداز بیست ساله کشور، و به دلیل نبود مدل جامع عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران، این تحقیق می تواند راهکاری مناسب برای رشد و توسعه این صنعت، به خصوص در سطح بین المللی گردد. مسئله اصلی تحقیق ترکیبی به ترتیب به شرح ذیل است: مدل عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران چگونه است؟ تاثیر عوامل موثر بر عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران چگونه است؟ مولفه های عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران چیست؟ روش پژوهش این مطالعه، روش ترکیبی و جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان بازاریابی و صادرات شاغل در صنعت نفت می باشد. با توجه به رهیافت کیفی پژوهش، در مطالعه اول از نمونه گیری غیر احتمالی و روش نمونه گیری هدف مند (گلوله برفی) استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه عمقی نیمه ساختار یافته استفاده و با توجه به قاعده اشباع، تعداد 7 مصاحبه انجام شد. جهت اعتبار سنجی از اعتبار سازه، درونی، تفسیری و توصیفی بهره برده و برای بررسی پایایی، از روش بازبینی در زمان کدگذاری و بررسی توسط فرد مطلع دیگر استفاده شد تا از صحت کدگذاری اطمینان حاصل شود. باتوجه به رهیافت کمی پژوهش، در مطالعه دوم از نمونه گیری احتمالی و روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه پنج گزینه ای با طیف لیکرت استفاده شده است. در مطالعه اول، پس از کدگذاری باز، محوری، انتخابی و استفاده از نرم افزار Atlas.ti می توان گفت که عوامل اصلی تشکیل دهنده پیشایندهای عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران در قالب چهار متغیر اصلی بازارگرایی، منابع شرکت، آمیخته بازاریابی، محیط کلان بوده و مولفه های عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران عبارتند از: عملکرد مالی، رضایت مشتری، نگه داشتن مشتری. در مطالعه دوم، تعداد نوزده متغیر به صورت سازه و با استفاده از گویه‌های چندگانه و دامنه پیوستاری پیشنهادی اندازه‌گیری شده اند. جهت سنجش سازه‌ها از 57 گویه استفاده شده و برای تجزیه و تحلیل استنباط شواهد بخش کمی از مواردی شامل: تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. تمامی 16 فرضیه قابل اثبات می باشند. در بیشتر مطالعات پیشین از سنت اثبات گرایی و کمی گرایی استفاده شده است در حالی که در این پژوهش از تحلیل کیفی استفاده کردیم؛ در این تحقیق  سعی کردیم با در نظر گرفتن جنبه های مختلف ویژگی های ایران مدلی متناسب بر اساس مولفه های تاثیر گذار بر عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران ارائه کنیم.

Keywords [Persian]

  • عملکرد صادراتی
  • بازارگرایی
  • منابع شرکت
  • آمیخته بازاریابی
  • محیط کلان
Cadogan, J. W., Cui, C. C., & Li, E. K. Y. (2009). Export market‐oriented
behavior and export performance. International Marketing Review. 17(4),
71-89.
Chen, J., Sousa, C. M. P., & He, X. (2016). The determinants of export
performance: A review of the literature 2006-2014. International Marketing
Review. 33(5), 626-670.
Dadfar, H., Dahlgaard, J. J., Afazeli, S., & Brege, S. (2015). Quality, export and
domestic market performance: The case of pharmaceutical firms in Iran.
Total Quality Management & Business Excellence, 26(9-10), 938-957.
El-Adly, M. I., Eid, R. (2016). An empirical study of the relationship between
shopping environment, customer perceived value, satisfaction, and loyalty in
the UAE malls context. Journal of Retailing and Consumer Services, 31,
217-227.
Erdil, T. S., & Özdemir, O. (2016). The determinants of relationship between
marketing mix strategy and drivers of export performance in foreign markets:
An application on Turkish clothing industry. Procedia-Social and
Behavioral Sciences, 235, 546-556.
Eyler, R. (2007). Economic sanctions: International policy and political economy
at work. Springer.
Freeman, J. M. (2009). Factors contributing to successful export performance of
regional and metropolitan SME exporters.
Forza, C., & Filippini, R. (1998). Tqm impact on quality conformance and
customer satisfaction: A causal model. International Journal of Production
Economics, 55(1), 1-20.
Gotteland, D., & Boulé, J. M. (2006). The market orientation–new product
performance relationship: Redefining the moderating role of environmental
conditions. International Journal of Research in Marketing, 23(2), 171-185.
Gregory, G. D., Ngo, L. V., & Karavdic, M. (2019). Developing ecommerce
marketing capabilities and efficiencies for enhanced performance in
business-to-business export ventures. Industrial Marketing Management, 78,
146-157.
Heidarzadeh, K., & Norouzi, A. (2015). Providing a model of antecedents and
consequences of in-store experiences: Mixed method. Islamic Azad
University.
Iman, M. T. (1394). Qualitative research methodology. Third Edition, Qom:
Hozeh Research Institute and University.
Išoraitė, M. (2016). Marketing mix theoretical aspects. International Journal of
Research-Granthaalayah, 4(6), 25-37.
Jaworski, B. J., & Kohli, A. K. (1993). Market orientation: Antecedents and
consequences. Journal of Marketing, 57(3), 53-70.