Document Type : Research Paper
Authors
1 Faculty of Economics, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
2 Faculty of Social Studies, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
تغییرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ارتباط نزدیکی با هم دارند؛ با این حال درک چنین رابطه ای نیازمند یک مدل نظری است. مقاله حاضر مدلی مفهومی برای تبیین رابطه فرهنگ و اقتصاد ارائه کرده و در این زمینه از دیدگاه نهادگرایان جدید استفاده کرده است. برخی از اقتصاددانان فرهنگ را در برابر تغییر مقاوم و برخی دیگر آن را بسیار انعطاف پذیر می دانند؛ همچنین برخی از آنان ارزش های فرهنگی را جهانی و برخی خاص جوامع می دانند. هدف این مقاله ترسیم رابطه بین این نظریه ها و ارائه مدلی برای ارتباط پیچیده فرهنگ و توسعه اقتصادی و درک ثبات و تغییرات فرهنگی است. سوال اصلی این است که چرا برخی از جوامع قادر به گسترش ارزش های فرهنگی جهانی نیستند؟ روش مقاله در پاسخ به این سؤال، تحلیل گفتمان مفهومی است و تحلیل ها در چارچوب «اقتصاد نهادی جدید» انجام می شود. در این مقاله برای ایجاد مدلی از تثبیت و تغییر فرهنگی در یک اقتصاد در حال توسعه سه موضوع مورد بحث قرار گرفته است: اول از همه سرعت و جهت گیری تغییرات فرهنگی، سپس فرآیند اجتماعی شدن و انتقال فرهنگی و در نهایت رابطه فرهنگ و نهادهای رسمی و مسئله هابزی. این سه در کنار هم یک مدل مفهومی از ثبات و تغییرات فرهنگی را نشان می دهد.
Keywords [Persian]