Document Type : Research Paper

Authors

Department of Economics, University of Isfahan, Isfahan. Iran.

10.22099/ijes.2022.41394.1776

Abstract

One of the important tools to increase supply chain productivity and reduce logistics costs is to establish logistics hubs. Since there is no logistics hub in the central region of Iran, this study was conducted to identify a suitable area for a logistics hub in Isfahan province. In this line, criteria influencing the location of the logistics centers in terms of certain limiters (geological and environmental factors) and cost influencer (measurable factors with quantitative values (compensation criteria)) criteria were identified, and then, the process of locating was implemented in two separate phases. In the first phase, geographical boundaries associated with limiters criteria were excluded from the study scope to identify the potential site options for a logistics hub within the province. In the second phase, the mathematical modeling approach was used to model the total cost of the logistics network. Next, the cost of establishing a logistics hub was calculated in possible sites in terms of cost influencer criteria and using geographic data layers. The findings revealed that the optimum location is in the central part of the province, where all the economic activities are concentrated. Still, rail and road infrastructures and industries are the most influencers in the optimum location.

Keywords

Main Subjects

Article Title [Persian]

تحلیل مکانیابی هاب لجستیک در استان اصفهان با رویکرد حداقل سازی هزینه شبکه لجستیک در محیط GIS

Authors [Persian]

  • اعظم جلائی
  • نعمت الله اکبری
  • بابک صفاری

گروه اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

Abstract [Persian]

بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک به عنوان یکی از اهداف مهم توسعه طی سالیان اخیر مطرح شده است. ایران علی‌رغم پتانسیل عظیم در تبدیل شدن به هاب لجستیکی منطقه از این منظر عملکرد ضعیفی داشته است. یکی از راهکارهای مطرح برای افزایش بهره‌وری در زنجیره تأمین و کاهش هزینه‌های لجستیک ایجاد هاب لجستیک است. از آن‌جا که در نواحی مرکزی ایران هیچ هاب لجستیکی وجود ندارد، پژوهش حاضر درصدد شناسایی پهنه مناسب جهت احداث هاب لجستیک در استان اصفهان است. در این راستا ابتدا معیارهای مؤثر بر مکان‌یابی مراکز لجستیک (به تفکیک جبرانی و غیرجبرانی) شناسایی و سپس فرآیند مکانیابی طی دو مرحله تکمیل شده است. در مرحله اول به منظور شناسایی محدوده‌های امکان‌پذیر استان جهت احداث هاب لجستیک، محدوده‌های جغرافیایی مربوط به به معیارهای غیرجبرانی از پهنه استان حذف شده‌اند. در مرحله دوم با رویکرد افزایش انتقال بار از مسیر جاده‌ای به شبکه ریلی ابتدا به مدل‌سازی ریاضی هزینه کل شبکه لجستیک پرداخته شده و سپس هزینه استقرار هاب لجستیک در محدوده‌های امکان‌پذیر به تفکیک معیارهای جبرانی محاسبه و لایه‌های اطلاعاتی مربوط به هریک از آن‌ها تهیه و درنهایت تمامی لایه‌های اطلاعاتی ایجاد شده با یکدیگر تلفیق شده‌اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پهنه مناسب جهت احداث هاب لجستیک، شمال شرق دایره حفاظتی مجموعه شهری اصفهان واقع در بخش مرکزی این استان است که بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی نیز در آن‌جا متمرکز شده‌ است.

Keywords [Persian]

  • مکانیابی هاب لجستیک
  • زنجیره تأمین
  • معیارهای محدودکننده قطعی
  • معیارهای هزینه ای
  • توزیع فضایی جریان های بار
Ambrosino, D., & Sciomachen, A. (2012). Hub locations in urban multimodal
networks. European Transport/Trasporti Europei, 51, 1-14.
Awasthi, A., Chauhan, S. S., & Goyal, S. K. (2011). A multi-criteria decision
making approach for location planning for urban distribution centers under
uncertainty. Mathematical and Computer Modelling, 53, 98-109.
Ballis, A., & Mavrotas, G. (2007). Freight village design using the multicriteria
method PROMETHEE. Operational Research, 7(2), 213-232.
Barry, M. P. (2013). U.S. global logistics and transport: A computable general
equilibrium model. Global Journal Of Human-Social Science Research,
13(3), 61-71.
Christaller, W., & Baskin, C. W. (1966). Central places in southern Germany.
Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall.
Deputy Minister of Transportation of the Ministry of Roads and Urban
Development of the Islamic Republic of Iran. (2018). Documentation of the
country's logistics centers. Comprehensive Plan Office and Transportation
Models.
Ding, J. F. (2013). Applying an integrated fuzzy MCDM method to select hub
location for global shipping carrier-based logistics service providers.
WSEAS Transactions on Information Science and Applications, 10(2), 47-
57.
El-Nakib, I. (2010). Egyptian firms’ location preferences for logistics hubs:
Focus on the Southeast African region. 8th International Conference on
Supply Chain Management and Information Systems, Hong Kong.
Fernandes, C., & Rodrigues, G. (2009). Dubai’s potential as an integrated
logistics hub. The Journal of Applied Business Research, 25(3), 77-92.
Fujita, M., Krugman, P., & Venables, A. J. (1999). The spatial economy: Cities,
regions, and international trade. The MIT Press.
Gao, M., & Dong, M. (2012). Analysis of logistics center location-selecting
based on GIS-take Li county as an example. Advanced Materials Research,
569, 804-807.
Ghoseiri, K., & Lessan, J. (2008). Location selection for logistic centers using a
two-step fuzzy-AHP and ELECTRE method. Proceedings of the 9th Asia
Pacific Industrial Engineering & Management Systems Conference.
Governorate of Isfahan Province. (2013). Land use planning studies and
strategic development document of Isfahan province. Deputy for Planning
and Employment.
Governorate of Isfahan Province. (2017). Statistical yearbook of Isfahan
province. Bureau of Statistics and Information.
Hayalouglu, P. (2015). The impact of developments in the logistics sector on
economic growth: The case of OECD countries. International Journal of
Economics and Financial Issues, 5(2), 523-530.