Document Type : Research Paper
Authors
Department of Economics, University of Isfahan, Isfahan. Iran.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک به عنوان یکی از اهداف مهم توسعه طی سالیان اخیر مطرح شده است. ایران علیرغم پتانسیل عظیم در تبدیل شدن به هاب لجستیکی منطقه از این منظر عملکرد ضعیفی داشته است. یکی از راهکارهای مطرح برای افزایش بهرهوری در زنجیره تأمین و کاهش هزینههای لجستیک ایجاد هاب لجستیک است. از آنجا که در نواحی مرکزی ایران هیچ هاب لجستیکی وجود ندارد، پژوهش حاضر درصدد شناسایی پهنه مناسب جهت احداث هاب لجستیک در استان اصفهان است. در این راستا ابتدا معیارهای مؤثر بر مکانیابی مراکز لجستیک (به تفکیک جبرانی و غیرجبرانی) شناسایی و سپس فرآیند مکانیابی طی دو مرحله تکمیل شده است. در مرحله اول به منظور شناسایی محدودههای امکانپذیر استان جهت احداث هاب لجستیک، محدودههای جغرافیایی مربوط به به معیارهای غیرجبرانی از پهنه استان حذف شدهاند. در مرحله دوم با رویکرد افزایش انتقال بار از مسیر جادهای به شبکه ریلی ابتدا به مدلسازی ریاضی هزینه کل شبکه لجستیک پرداخته شده و سپس هزینه استقرار هاب لجستیک در محدودههای امکانپذیر به تفکیک معیارهای جبرانی محاسبه و لایههای اطلاعاتی مربوط به هریک از آنها تهیه و درنهایت تمامی لایههای اطلاعاتی ایجاد شده با یکدیگر تلفیق شدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پهنه مناسب جهت احداث هاب لجستیک، شمال شرق دایره حفاظتی مجموعه شهری اصفهان واقع در بخش مرکزی این استان است که بخش عمده فعالیتهای اقتصادی نیز در آنجا متمرکز شده است.
Keywords [Persian]