نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

2 گروه تامین مالی و اقتصاد علم، فناوری و نوآوری، موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران

10.22099/ijes.2025.49122.1944

چکیده

سود در صورت‌های مالی به عنوان یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد و تعیین کننده ارزش بنگاه اقتصادی تلقی میگردد. هدف اصلی پژوهش تعیین میزان سود یک محصول بر پایه شاخص پیچیدگی محصول با توجه به تنوع و فراگیری محصول در بازارهای مختلف برای جامعه آماری 500 شرکت سودده موجود در لیست فورچون از سال مالی 2014 تا پایان سال 2018 با استفاده از داده‌های تابلویی و تلفیقی انتخاب گشتند. در این مطالعه سعی شده تا با برآورد سود هر محصول به سرمایه‌گذاران این اختیار را ‌دهد که بهترین محصول با سودآوری بیشتر را جهت سرمایه‌گذاری با توجه به سودآوری آن مبتنی بر شاخص پیچیدگی محصول انتخاب کنند. یافته‏ها نشان می‌دهد در نظر گرفتن رویکرد جدید تولید محصولات با پیچیدگی بالا نسبت به انتخاب نوع محصول و فعالیت واحد اقتصادی و اندازه‌گیری شاخص سودآوری محصول تولیدی، با بررسی رابطه پیچیدگی محصولات و سودآوری آنها با معرفی شاخصی جهت تخمین سود محصول برای سرمایه‌گذاران که مهم‌ترین استفاده‌کنندگان اطلاعات مالی می‌باشند با تصمیم‌گیری بهینه با توجه به ترکیب محصولات و انتخاب نوع محصول جهت تولید در شرکت‌های که سود بالاتری دارند، احتمالاً منابع را به‌طور مؤثرتری تخصیص می‌دهند، که این امر می‌تواند به رشد اقتصادی کلی کمک کند. نتایج مبین رابطه مثبت و معنی‌داری بین متغیرهای سود عملیاتی و شاخص پیچیدگی محصول و تخمین سود بر پایه تنوع و فراگیری محصول است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات