Document Type : Research Paper
Author
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Author [Persian]
این مطالعه نخستین فراتحلیل در زمینۀ تأثیر آموزش بر رشد اقتصادی در ایران است و شواهدی را منحصراً با توجه به اندازه تأثیر ارائه میدهد. هدف این مقاله ارائه تصویری واضح و یکپارچه از تأثیر آموزش بر رشد اقتصادی ایران با ترکیب مطالعات مختلف است. این پژوهش بر اساس نمونهای متشکل از 57 مطالعه در دوره 2000-2021 یک فراتحلیل را انجام میدهد و از روش استوفر برای ارائه مقادیر احتمال استفاده میکند. پس از تفکیک الگوها به دو قالب لگاریتمی و غیرلگاریتمی و همچنین طبقهبندی متغیرهای آموزش و بهدست آوردن کمترین احتمالات معنیدار ضرایب آنها، تأثیر آموزش بررسی میشود. این بررسی حاکی از آن است که سه شاخص آموزش از جمله نرخ ثبتنام متوسطه، سهم کارکنان آموزش دیده از تعداد کل شاغلان و نسبت دانشآموزان به کل جمعیت تأثیر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی دارند، بهطوری که افزایش یک درصدی آنها بهترتیب 28/0، 19/0 و 84/0 درصد باعث رشد اقتصادی میشود. بنابراین دولت باید توجه ویژهای به سرمایهگذاری در آموزش متوسطه و هدفمندسازی اشتغال دانشآموختگان دوره متوسطه در بازار کار داشته باشد و از سرمایهگذاری بیش از حد در آموزش عالی خودداری کند.
Keywords [Persian]