Education and Economic Growth in Iran: A Meta-Analysis

Document Type : Research Paper

Author

Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

Abstract

This is the first meta-analysis for the effect of education on economic growth in Iran and represents some evidence exclusively with regard to effect size. The purpose of this paper is to provide a clear and unified picture of the impact of education on Iran’s economic growth by combining different studies. This study undertakes a meta-analysis based on a sample of 57 studies with the period of coverage 2000-2021 and applies the Stouffer’s method to present p-values. After separating the patterns into two logarithmic and non-logarithmic formats, as well as classifying the variables of education and obtaining the least significant probabilities of their coefficients, the effect of education is investigated. The study indicates that the three indicators of education such as secondary enrollment rate, the share of trained employees in the total number of employees, and the ratio of students to the total population have a positive and significant effect on economic growth, so that their increase by one percent will cause economic growth by respectively 0.28, 0.19 and 0.84 percent. Therefore, the government should pay special attention to investing in secondary education and targeting employment for high school graduates in the labor market and avoid over-investing in higher education.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

آموزش و رشد اقتصادی در ایران: یک فراتحلیل

Author [Persian]

  • وحید مهربانی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Abstract [Persian]

این مطالعه نخستین فراتحلیل در زمینۀ تأثیر آموزش بر رشد اقتصادی در ایران است و شواهدی را منحصراً با توجه به اندازه تأثیر ارائه می­دهد. هدف این مقاله ارائه تصویری واضح و یکپارچه از تأثیر آموزش بر رشد اقتصادی ایران با ترکیب مطالعات مختلف است. این پژوهش بر اساس نمونه­ای متشکل از 57 مطالعه در دوره 2000-2021 یک فراتحلیل را انجام می­دهد و از روش استوفر برای ارائه مقادیر احتمال استفاده می­کند. پس از تفکیک الگوها به دو قالب لگاریتمی و غیرلگاریتمی و همچنین طبقه­بندی متغیرهای آموزش و به­دست آوردن کمترین احتمالات معنی­دار ضرایب آنها، تأثیر آموزش بررسی می­شود. این بررسی حاکی از آن است که سه شاخص آموزش از جمله نرخ ثبت­نام متوسطه، سهم کارکنان آموزش دیده از تعداد کل شاغلان و نسبت دانش­آموزان به کل جمعیت تأثیر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی دارند، به­طوری که افزایش یک درصدی آنها به­ترتیب 28/0، 19/0 و 84/0 درصد باعث رشد اقتصادی می­شود. بنابراین دولت باید توجه ویژه­ای به سرمایه­گذاری در آموزش متوسطه و هدفمندسازی اشتغال دانش­آموختگان دوره متوسطه در بازار کار داشته باشد و از سرمایه­گذاری بیش از حد در آموزش عالی خودداری کند.

Keywords [Persian]

  • فراتحلیل
  • آموزش
  • رشد اقتصادی
  • ایران