اقتصاد بین الملل
انور خسروی؛ سعید دائی کریم زاده؛ بهروز شاهمرادی؛ هیرش سلطانپناه
چکیده
دستیابی به رشد اقتصادی پایدار اقتصادی در آینده، مستلزم سرمایهگذاری در توانمندیهای تولیدی است که منجر به متنوع سازی صادرات می گردد. با توجه به استراتژیک بودن صنعت شیمیایی در دنیا بهطور عام و در ایران بهصورت خاص و همچنین تأثیرگذار بودن آن بر صنایع بالادست و پاییندست، تعیین استراتژی بهینه متنوع سازی صادرات در این صنعت از اهمیت ...
بیشتر
دستیابی به رشد اقتصادی پایدار اقتصادی در آینده، مستلزم سرمایهگذاری در توانمندیهای تولیدی است که منجر به متنوع سازی صادرات می گردد. با توجه به استراتژیک بودن صنعت شیمیایی در دنیا بهطور عام و در ایران بهصورت خاص و همچنین تأثیرگذار بودن آن بر صنایع بالادست و پاییندست، تعیین استراتژی بهینه متنوع سازی صادرات در این صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا از نظریه پیچیدگی اقتصادی که مبنایی برای شناسایی فرصتهای با پتانسیل بالا در جهت تنوع صادراتی و تئوری فضای محصول که ابزاری قدرتمندی برای شناسایی استراتژیها می باشد استفاده خواهد شد. با تحلیل دادههای حاصل از میانگین صادرات پنجساله(2018-2014) برای 128 کشور، نتایج بیانگر آن است که ایران از میان 921 محصول شیمیایی ششرقمی سامانه هماهنگ شده، در صادرات 78 کد محصول رقابتپذیر، در صادرات 295 کد محصول دارای پتانسیل فعال شدن و در صادرات 584 کد محصول رقابتپذیر نبوده و فاقد پتانسیل فعال شدن است. سپس با اضافه نمودن دو محدودیت جدید به مدل ، محصولات بالقوه فعال به 145 محصول کاهش یافت. در پایان با اجرای پنج استراتژی تصادفی، حریصانه، درجه بالا، درجه پایین و حداکثری روی شبکه محصولات شیمیایی ایران که بهصورت یک شبکه عمومی مقیاس آزاد است؛ اثبات شد که ترکیبی از استراتژیهای حریصانه و حداکثری، زمان انتشار شبکه را به حداقل میرساند. نهایتاً با ترکیب این دو استراتژی، استراتژی بهینه استخراج و نقشه راه و اولویتبندی 145 محصول در راستای تنوع صادراتی مشخص گردید