نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده
فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده بخشهای اقتصادی مرتبط با تجارت الکترونیک و بهویژه صنعت گردشگری در کشورهای درحالتوسعه همانند ایران است. برای این منظور، هدف اصلی این مطالعه، بررسی ارتباط کوتاهمدت و درازمدت بین شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) مانند کاربران اینترنت، نسبت مخارج صرف شده دولت بر فناوری اطلاعات و ارتباطات به تولید ناخالص داخلی حقیقی و تعداد مشترکین تلفن همراه در اقتصاد ایران طی سالهای 1373-1394 است. برای نیل به این هدف، الگوی تجربی تحقیق به روش هم جمعی حداقل مربعات اصلاحشده برآورد شده است. نتایج تخمین الگو دلالت بر وجود یک رابطه تعادلی درازمدت بین شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و تعداد گردشگران واردشده به کشور بهعنوان متغیر جایگزین برای تقاضای گردشگری داشته و متغیرهای توضیحی هزینههای زندگی در کشور مقصد، نرخ واقعی ارز و عادت رفتاری به ترتیب تأثیر منفی و اثر مثبت و معنیدار بر تقاضای گردشگری ایران در دوره زمانی موردمطالعه دارند؛ بنابراین سرمایهگذاری دولت در شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند بهبود نسبت هزینههای صرف شده در بخش ICT و نیز ارتقای کیفیت آن ازجمله مهمترین پیشنهادهای سیاستی برگرفته از نتایج این پژوهش برای سیاستگذاران اقتصادی است.
کلیدواژهها