نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده بخش­های اقتصادی مرتبط با تجارت الکترونیک و به‌ویژه صنعت گردشگری در کشورهای درحال‌توسعه همانند ایران است. برای این منظور، هدف اصلی این مطالعه، بررسی ارتباط کوتاه­مدت و درازمدت بین شاخص­های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) مانند کاربران اینترنت، نسبت مخارج صرف شده دولت بر فناوری اطلاعات و ارتباطات به تولید ناخالص داخلی حقیقی و تعداد مشترکین تلفن همراه در اقتصاد ایران طی سال­های 1373-1394 است. برای نیل به این هدف، الگوی تجربی تحقیق به روش هم جمعی حداقل مربعات اصلاح­شده برآورد شده است. نتایج تخمین الگو دلالت بر وجود یک رابطه تعادلی درازمدت بین شاخص­های فناوری اطلاعات و ارتباطات و تعداد گردشگران واردشده به کشور به‌عنوان متغیر جایگزین برای تقاضای گردشگری داشته و متغیرهای توضیحی هزینه­های زندگی در کشور مقصد، نرخ واقعی ارز و عادت رفتاری به ترتیب تأثیر منفی و اثر مثبت و معنی­دار بر تقاضای گردشگری ایران در دوره زمانی موردمطالعه دارند؛ بنابراین سرمایه­گذاری دولت در شاخص­های فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند بهبود نسبت هزینه­های صرف شده در بخش ICT و نیز ارتقای کیفیت آن ازجمله مهم‌ترین پیشنهادهای سیاستی برگرفته از نتایج این پژوهش برای سیاست‌گذاران اقتصادی است.

کلیدواژه‌ها