نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 مشاور مدیر عامل، بانک توسعه تعاون، تهران، ایران.
چکیده
رفتار مصرفکننده در قالب یک تابع مطلوبیت جمعپذیر با رهیافت قیمتگذاری هدانیک، در بازار مجازی فرمول بندی شده است. از آنجا که بین سفارش و خرید برخط محصولات (کالاها و خدمات) و وصول آنها وقفه زمانی وجود دارد، لذا مصرف کننده در شرایط نااطمینانی تصمیم میگیرد. سطح رضایت خاطر از محصولات دارای مشخصههای مختلف، با توجه به بردار احتمال مربوط به کیفیت مورد انتظار آن مشخصهها، توصیف میشود. انتخاب مصرف کننده و نیز تفسیر تعادل، از یک فرایند ریاضی حاصل می شود. نتایج نشان میدهد قیمتگذاری هدانیک که بر تمایل به پرداخت دلالت دارد، تحت تاثیر احتمالات مربوط به کیفیت انتظاری یا رضایت انتظاری مشخصههای محصول است. به علاوه، نرخ نهایی جانشینی انتظاری هر جفت از مشخصههای محصول برابر با نسبت احتمال مربوط به کیفیت (رضایت) مورد انتظار آنها است.
کلیدواژهها