نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان
چکیده
چکیده:
این مقاله بر مبنای نظریه رفتار مصرف کننده لنکستر (1971) مدلی از تفاوتهای محصول را براساس فرضیه هدانیک ارایه میکند. لنکستر مطرح ساخت که مطلوبیت از ویژگیهای کالا و نه از خود کالا حاصل میشود. بنابراین، از دیدگاه مصرف کننده هر ویژگی دارای قیمتی است. این همان قیمت هدانیک (یا ضمنی) است. ما قیمت ضمنی و تغییرات کیفیت در بازار خودروی ایران را برای سالهای 2005 و 2010 برآورد نمودیم. نتایج تجربی نشان میدهد که در این دوره متغیرهای امنیت (انواع کیسههای هوا و ترمزها) مهمترین متغیرهای اثرگذار بر قیمت اتومبیل بوده است و همچنین تغییرات در کیفیت اتومبیلهای جدید فروخته شده در ایران دلایلی برای افزایشهای حدود 47 درصدی قیمت در آن دوره بوده است.
کلیدواژهها